Csillag Zsuzsi: „Elképesztően sok ruhám van, semmit nem dobok ki”

Szerző: | 2021. május 31. | Vásárolj a szekrényedből

„Azt veszem észre, Magyarországon még mindig jellemző, hogy az emberek a saját frusztrációikat szépség fronton is ráöntik a másikra. ‘Azt hiszi, neki ez jól áll; hogy néz már ki; ő most miért botoxolt; a másik miért nem csinál magával valamit, olyan öregnek néz ki!’ És még sorolhatnám…

Az oktatási rendszerünk is hozzájárult ahhoz, hogy a negatívra koncentrálunk és nem az erősségeinket tudatosítjuk. Bennem viszont egészen kis koromtól ott volt, hogy megvédjem, akit bántanak és támogassam mások kibontakozását. Ha megnézed, ez adja az alapját a programjainknak és tulajdonképpen az értékesítési stratégiánknak is” – meséli Csillag Zsuzsi, a „Vásárolj a szekrényedből!” sorozatunk második vendége.

 

Vásárolj a szekrényedből, viseld a ruháidat, ahogy eddig soha.

Ez a mottója a következő interjúnak. Szeretnénk minden olvasónkat arra inspirálni, hogy új ruha vásárlása helyett frissítse fel a stílusát másképp: a gardróbban megbúvó ruhadarabok kreatív kombinálásával.

Csillag Zsuzsinál, a Süel márka tervező menedzserénél járunk, hogy a Vásárolj a szekrényedből! rovatunk keretében együtt nézzük át a gardróbját.

„Robbantsuk fel a gardróbomat és fedezzünk fel régi szépségeket, amiket megfelelően stylingolva újra viselni fogok.”

Tényleg azt látom meg mindenkin, ami a szép

A robbantásból mély beszélgetés alakul, ami a kiskamaszkor szürke korszakából indulva a szexi gimnazista és a romantikus tündérlányon át vezet a királykékben tárgyaló business womanig.

Én meg csak ámulok, milyen tanácsot adhatok annak, aki reggel magára kap egy saját tervezésű, színes alapruhát, majd egy kényelmes balerinába ugorva, karján a tizenhat hónapos kisfiával, mint egy aktivista, dolgozik a nők önbizalmán, az öltöztetést használva eszközként.

„Úgy tervezem a ruháinkat, hogy könnyű legyen hordani és jól érezd magad benne. Mindehhez van egy olyan készségem, hogy tényleg azt látom meg mindenkin, ami a szép. A ruháinkkal is ezt erősítjük, hogy mindenkiben vannak szuper dolgok, amit ki lehet hangsúlyozni és arra kell fókuszálni.”

Egyik végletből váltottam a másikba

Kislányként pedig egyáltalán nem érdekelte az öltözködés. Kifejezetten fiús ruhákat viselt, konkrétan az apja ruhatárából vadászta például a kockás ingeket. Ahogy nézzük a régi képeket, meg sem ismerem, hogy ő lenne az ott csupa szürkében?

„Tizennégy-tizenöt évesen kaptam anyukámtól egy feszülős pólót, amiben elmentem egy házibuliba, és a fiúk teljesen el voltak ájulva. Én meg csak néztem, hogy ez ilyen egyszerű?! Nem is volt kifejezetten szexi a póló, csak mégsem egy fiús, kockás ing.

Anyukám mesélte, hogy ott történt egy éles váltás; gondolom, akkoriban indulhattak be a hormonok. Másnap lementem magas sarkúban és tüllszoknyában – konkrétan egyik végletből váltottam a másikba -, és megkérdeztem a szüleimet, mehetek-e így suliba.”

Amint Zsuzsi felfedezte, hogy az öltözék nemcsak funkció, de kommunikációs eszköz is, egyre jobban értékelte a ruhákat.

„Akkoriban nem volt egyszerű jó ruhákhoz jutni. Ha anyukám hozott valami szépet külföldről, nagyon sokáig viseltem.”

Úgy vásárolok, mint egy férfi

Azóta is kötődik a ruhákhoz, elmondása szerint a Marie Kondo rendszer nem az ő világa.

„Elképesztően sok ruhám van, semmit nem dobok ki. Őrzöm és ragaszkodom hozzájuk, hiszen mindegyikhez kapcsolódik egy érzelem vagy valamilyen történet. Ha mégis úgy alakul, hogy valamitől megválok, akkor a barátaimmal szervezünk csereköröket vagy adományba adom. Kidobni csak olyat szoktam, ami szanaszét szakad.”

Munkájából adódóan is állandóan ruhák között mozog, talán ennek tudható be, hogy a shopping mint élményprogram számára nem létezik.

„Nekem a vásárlás nem ad extra impulzust. Konkrétan úgy vásárolok, mint egy férfi: célirányosan. Az utóbbi tíz évben a ruháim kilencven százaléka Süel, szóval csak bemegyek a showroomba. Nagyon ritkán rendelek online, a kiegészítőimet pedig magyar tervezőktől szerzem be. Nem azért, hogy ennyire patrióta érzelmű lennék, hanem mert tetszenek.”

Zsuzsi gardróbjában mesterien ötvöződik a színes emlékek hangulata a katonásan kialakított, saját rendszerrel. Színek, fazonok, anyagok, korszakok, kellékek. A kötöttek külön vannak, azon belül is a színek adják a fő rendező elvet, fölötte az aláöltözetet biztosító csőtopok. Külön fiókok vannak a fehérneműkre, azon belül is külön rend színek, típusok és funkció szerint.

Zsuzsi gyengéje a harisnya; mindent megvesz, amibe beleszeret, akár minta, akár szín okán, és ha maga nem is viseli, a márkához kapcsolódó fotózásokra rendszeresen használja. „Amúgy ezt mindenre rá lehet húzni, és úgy is tekintek a ruhatáramra, mint egy emlék- és kelléktárra, amit nemcsak nézegetni jó, de a fotózásokra is sok mindent tudok használni belőle.”

Anyaként kicsit más fazonokat részesítek előnyben

A gyerekvállalás minimálisan változtatta meg Zsuzsi öltözködési szokásait:

„Végigpörgettem a fejemben, miket mondtak nekem előtte az anyukák, hogy például hosszú fülbevalót ne, mert kitépi a gyerek, de én simán felveszem, nem zavar, hogy tépkedi. Szerintem az sem igaz, hogy beleakadnak a csipkébe. Sokan mondták, hogy a gyerek a kötöttet tépi, ehhez képest én szinte minden nap azt hordom, és nincs gondunk vele.

 

„Minimálisan változott a testem, és ezért kicsit más fazonokat részesítek előnyben.”

Például imádtam a brutál dekoltázst, most ezzel egy időre visszafogottabb lettem. Meg a farmerjaimat kevésbé hordom, előnyben részesítem a szoknyákat, ruhákat. A gyerek sokkal inkább abban hozott változást, hogy nincs időm próbálgatni, melyik kiegészítőt viseljem, mit vegyek fel mihez, mint korábban. A táskákat sem vagyok hajlandó ki-be pakolgatni. Beleugrom a drapp balerinámba, felveszek hozzá egy élénk, színes ruhát és kész vagyok.”

A három összeállítás

A gardrób átnézése olyan, mintha naplórészleteket olvasnánk Zsuzsi életéből. Korszakok, élmények, fordulópontok, személyes történetek és kedves ajándékok.

Az első szett

Egy ilyen ajándékra ugrok rá egyből, egy ezüstös alapon pasztell virágmintás midiszoknya, amit párjától, Balázstól kapott. Valóban nem Zsuzsi stílusa, a derékméret sem egészen passzol, de szeretem a kihívásokat, így csípőszoknyaként javaslom a viseletét, hogy húszas évei haskidobós korszakát idézzük meg vele.

Zsuzsi a Süel színes világában alkotva a fekete színt szinte teljesen háttérbe szorította, így ezeknek is akarok egy új lehetőséget adni. Az újradefiniált szoknyához így alkotunk közösen crop topot két fekete felső kombinálásával. Ehhez jön a Biri Magdi ezüst ékszer, összhangban a szoknyával és egy fekete peep toe, hogy a magas sarkúknak is új esély adjunk.

A második összeállítás

A második szetthez szintén a fekete szekcióból kerül ki a dívás bőrruha, amit Zsuzsi az édesanyjától kapott. Sárga textilékszerrel és narancsos tűsarkúval oldjuk a fekete mélységét.

A harmadik szett

Zsuzsi gardróbjából hetekig lehetne varázsolni, de nekünk csak pár óránk van, így a régi csipkék közül kapok el egy darabot, hogy az első pillanatban kinézett csíkos, zöld nadrággal összehozzam valahogy. A bohém szettet vintage táskával és hozzá illő szandállal társítjuk.

A magas sarkúhoz megjött újra a kedvem

Az átöltözések után Zsuzsi így vall az élményről:

„Nem éreztem életidegennek a feketéket sem, persze ezekkel a színes dolgokkal kiegészítve. Időhiány miatt általában biztosra megyek: tone on tone, harmonikus színkombináció, amivel nem lehet mellényúlni, nem kell sokat gondolkodni, de most tetszettek ezek a kontrasztok, hogy a feketét mindenféle élénk színnel társítsuk.

A magas sarkúhoz is megjött újra a kedvem; a második szettet abszolút fel is venném. Az elsőnél a szoknya továbbra sem ideális szerintem.

A harmadik, nagyon bohém szettet már nem éreztem annyira. Volt egy nagyon csajos időszakom, aztán egy nagyon bohém, és most úgy tűnik – talán az anyasággal és az ehhez kapcsolódó érzelmi változásokkal – egyre jobban tetszik, ami vagány, de nőies.”

„Izgalmas volt veletek újra rácsodálkozni, mennyi ruhám és milyen menő cuccaim vannak. Jó volt, hogy mindent szétszedtünk, mert sok minden előkerült, és szeretem, hogy minden darabhoz kapcsolódik egy-egy történet is.”

A cikkhez a fotókat Hámori Zsófia készítette.

A cikk a Süel márkával való együttműködés része.

Vanyovszki Mária, divatszakértő és coach, az asalon.hu divatportál alapítója. „Ruhatárunk felfedezése nemcsak fenntarthatósági szempontból érdekes, hanem az önismeretnek is új útjait indíthatja el. A külső megjelenésben megélt változtatások és merészségek kimozdítanak a komfortzónánkból és erőt adnak egyéb életterületeink vállalásaihoz is. Miközben kérdéseket teszek fel, nemcsak azt nézem, mi áll jól, hanem arra is figyelek, hogy miben érzi jól magát az interjúalany, hol változik meg az arca. A cél ugyanis nem csupán egy újragondolt ruhatár, hanem az új impulzusokkal és inspirációkkal feltöltött ember.”

Instagram

  • Gyerekruhák természetesen, szeretettel, ez a @love_the_organic. A márka tulajdonosa és tervezője @viktoria__sipos.  A termékek tervezése után az elképzelések egy székesfehérvári varrónő szabóasztalára kerülnek – innentől folyamatos egyeztetések mellett az ő kezei közül kerülnek ki a ruhák.Termékeik 100%-ban természetesek, minősített, bőrbarát, vegykezeletlen anyagokból, etikus körülmények között készülnek Magyarországon. Alapanyagaik nem csak hangzatra természetesek, valóban minősítettek (Oeko-Tex, GOTS, 100% natural anyagok). A márka odafigyel a maradék anyagok felhasználására és a lebomló, környezettudatos csomagolásra is.Ha még nem ismernétek a márkát, akkor a fenntarthatodivat.hu oldalán megtaláljátok a teljes bemutatkozást.#fenntarthatódivat #fenntarthatóság #divat #magyarmárka #magyarmarka #gyerekruha #gyerekdivat #hungariandesign #tudatosdivat #gyerekdesign #magyartervező
    Gyerekruhák természetesen, szeretettel, ez a @love_the_organic. A márka tulajdonosa és tervezője @viktoria__sipos. A termékek tervezése után az elképzelések egy székesfehérvári varrónő szabóasztalára kerülnek – innentől folyamatos egyeztetések mellett az ő kezei közül kerülnek ki a ruhák.Termékeik 100%-ban természetesek, minősített, bőrbarát, vegykezeletlen anyagokból, etikus körülmények között készülnek Magyarországon. Alapanyagaik nem csak hangzatra természetesek, valóban minősítettek (Oeko-Tex, GOTS, 100% natural anyagok). A márka odafigyel a maradék anyagok felhasználására és a lebomló, környezettudatos csomagolásra is.Ha még nem ismernétek a márkát, akkor a fenntarthatodivat.hu oldalán megtaláljátok a teljes bemutatkozást.#fenntarthatódivat #fenntarthatóság #divat #magyarmárka #magyarmarka #gyerekruha #gyerekdivat #hungariandesign #tudatosdivat #gyerekdesign #magyartervező
    3 nap telt el
    View on Instagram |
    1/10
  • Új márkabemutatkozó a fenntarthatodivat.hu oldalán. Ismerjétek meg a @fnkylab -ot.A funkyLab divatmárka a minimál stílust igyekszik oldschool megjelenésbe oltani a hetvenes és nyolcvanas évek Amerikájának funky, soul és hiphop hangulatával karöltve.
A termékek elsődleges és kiemelt anyaga eredeti portugál parafa, amellyel a márka biztosítja az egyedi megjelenést, illetve támogatja a fenntartható divatot.A márka célja, hogy kiegészítőivel közelebb hozza a streetwear, illetve, street fashion fogalmát és ezáltal merészebb öltözködésre bátorítsa az önkifejezésre vágyó nőket és férfiakat egyaránt; mindezt a környezettudatosság jegyében.Minden egyes darab kézzel készül, a tervező által. A termékek kis darabszámban érhetők el, viszont utánrendelhetők.Streetwear táskák és mini tárcák portugál parafából vagány nőknek és bevállalós férfiaknak.
Ti bevállaljátok? Mi IGEN! 😉#fenntarthatodivat #fenntarthatódivat #fenntarthatosag #divat #magyarmárka #magyardesign #magyartervező #parafa #streetwear #streetwearfashion #streetfashion
    Új márkabemutatkozó a fenntarthatodivat.hu oldalán. Ismerjétek meg a @fnkylab -ot.A funkyLab divatmárka a minimál stílust igyekszik oldschool megjelenésbe oltani a hetvenes és nyolcvanas évek Amerikájának funky, soul és hiphop hangulatával karöltve. A termékek elsődleges és kiemelt anyaga eredeti portugál parafa, amellyel a márka biztosítja az egyedi megjelenést, illetve támogatja a fenntartható divatot.A márka célja, hogy kiegészítőivel közelebb hozza a streetwear, illetve, street fashion fogalmát és ezáltal merészebb öltözködésre bátorítsa az önkifejezésre vágyó nőket és férfiakat egyaránt; mindezt a környezettudatosság jegyében.Minden egyes darab kézzel készül, a tervező által. A termékek kis darabszámban érhetők el, viszont utánrendelhetők.Streetwear táskák és mini tárcák portugál parafából vagány nőknek és bevállalós férfiaknak. Ti bevállaljátok? Mi IGEN! 😉#fenntarthatodivat #fenntarthatódivat #fenntarthatosag #divat #magyarmárka #magyardesign #magyartervező #parafa #streetwear #streetwearfashion #streetfashion
    5 nap telt el
    View on Instagram |
    1/10
  • A pamutról már írtunk Nektek, de azt pl tudtátok, hogy pamut és pamut között nagy különbség van, amelyre érdemes figyelni, ha fontos számodra a környezet megóvása?!A hagyományosan előállított, nem organikus pamutnál jobb opciók lehetnek a következők:Újrahasznosított pamut, hiszen ebben az esetben már meglévő alapanyagot használnak fel újra. Az újrahasznosított pamutot a fenntartható divatiparért dolgozó MADE BY non-profit szervezet a legfenntarthatóbb alapanyagok (Class-A) közé sorolta.
Magyarországon gyártott pamut alapanyag Európában termesztett gyapotból, mert ebben az esetben a lokális gyártást helyezzük előtérbe, a pamut pedig nem utazik sokat, ezáltal kevésbé terheli a környezetet.
Európában gyártott, minősítéssel (OEKO-TEX®, GOTS) rendelkező pamut, Európában termesztett gyapotból. Ez esetben is a közelséget helyezzük előtérbe, emellett a káros vegyszerek használata, a génmódosítás is tilos, valamint a vízfelhasználás csökkentése elvárás az előállító felé.Még több érdekes infót találtok a fenntarthatodivat.hu weboldalán.Milyen alapanyagról olvasnátok még szívesen?#fenntarthatodivat #fenntarthatódivat #fenntarthatosag #alapanyag #pamut #tudatossag #gots ##ökotex
    A pamutról már írtunk Nektek, de azt pl tudtátok, hogy pamut és pamut között nagy különbség van, amelyre érdemes figyelni, ha fontos számodra a környezet megóvása?!A hagyományosan előállított, nem organikus pamutnál jobb opciók lehetnek a következők:Újrahasznosított pamut, hiszen ebben az esetben már meglévő alapanyagot használnak fel újra. Az újrahasznosított pamutot a fenntartható divatiparért dolgozó MADE BY non-profit szervezet a legfenntarthatóbb alapanyagok (Class-A) közé sorolta. Magyarországon gyártott pamut alapanyag Európában termesztett gyapotból, mert ebben az esetben a lokális gyártást helyezzük előtérbe, a pamut pedig nem utazik sokat, ezáltal kevésbé terheli a környezetet. Európában gyártott, minősítéssel (OEKO-TEX®, GOTS) rendelkező pamut, Európában termesztett gyapotból. Ez esetben is a közelséget helyezzük előtérbe, emellett a káros vegyszerek használata, a génmódosítás is tilos, valamint a vízfelhasználás csökkentése elvárás az előállító felé.Még több érdekes infót találtok a fenntarthatodivat.hu weboldalán.Milyen alapanyagról olvasnátok még szívesen?#fenntarthatodivat #fenntarthatódivat #fenntarthatosag #alapanyag #pamut #tudatossag #gots ##ökotex
    6 nap telt el
    View on Instagram |
    1/10

Négy dokumentumfilm a divatipar működéséről

Engem egy dokumentumfilm szembesített 2016-ban azzal, milyen környezetterhelő a divatipar működése. Azzal, milyen pazarlóan, kizsákmányolóan élünk és fogyasztunk. Azzal, hogy tulajdonképpen szemetet termelünk. A The True Cost (2015) című filmet mindenkinek ajánlom,...

Ez már a greenwashing kora

Nem könnyű ma annak, aki szeretne környezettudatosabban vásárolni. Egyre több olyan üzenettel jelentkeznek a márkák – legyenek lokális brandek vagy a világot uralók –, amelyek azt sugallják, hogy lelkiismeret-furdalás nélkül támogathatjuk őket a pénzünkkel. Sajnos...