Csillag Zsuzsi: „Elképesztően sok ruhám van, semmit nem dobok ki”

Szerző: | 2021. május 31. | Vásárolj a szekrényedből

„Azt veszem észre, Magyarországon még mindig jellemző, hogy az emberek a saját frusztrációikat szépség fronton is ráöntik a másikra. ‘Azt hiszi, neki ez jól áll; hogy néz már ki; ő most miért botoxolt; a másik miért nem csinál magával valamit, olyan öregnek néz ki!’ És még sorolhatnám…

Az oktatási rendszerünk is hozzájárult ahhoz, hogy a negatívra koncentrálunk és nem az erősségeinket tudatosítjuk. Bennem viszont egészen kis koromtól ott volt, hogy megvédjem, akit bántanak és támogassam mások kibontakozását. Ha megnézed, ez adja az alapját a programjainknak és tulajdonképpen az értékesítési stratégiánknak is” – meséli Csillag Zsuzsi, a „Vásárolj a szekrényedből!” sorozatunk második vendége.

 

Vásárolj a szekrényedből, viseld a ruháidat, ahogy eddig soha.

Ez a mottója a következő interjúnak. Szeretnénk minden olvasónkat arra inspirálni, hogy új ruha vásárlása helyett frissítse fel a stílusát másképp: a gardróbban megbúvó ruhadarabok kreatív kombinálásával.

Csillag Zsuzsinál, a Süel márka tervező menedzserénél járunk, hogy a Vásárolj a szekrényedből! rovatunk keretében együtt nézzük át a gardróbját.

„Robbantsuk fel a gardróbomat és fedezzünk fel régi szépségeket, amiket megfelelően stylingolva újra viselni fogok.”

Tényleg azt látom meg mindenkin, ami a szép

A robbantásból mély beszélgetés alakul, ami a kiskamaszkor szürke korszakából indulva a szexi gimnazista és a romantikus tündérlányon át vezet a királykékben tárgyaló business womanig.

Én meg csak ámulok, milyen tanácsot adhatok annak, aki reggel magára kap egy saját tervezésű, színes alapruhát, majd egy kényelmes balerinába ugorva, karján a tizenhat hónapos kisfiával, mint egy aktivista, dolgozik a nők önbizalmán, az öltöztetést használva eszközként.

„Úgy tervezem a ruháinkat, hogy könnyű legyen hordani és jól érezd magad benne. Mindehhez van egy olyan készségem, hogy tényleg azt látom meg mindenkin, ami a szép. A ruháinkkal is ezt erősítjük, hogy mindenkiben vannak szuper dolgok, amit ki lehet hangsúlyozni és arra kell fókuszálni.”

Egyik végletből váltottam a másikba

Kislányként pedig egyáltalán nem érdekelte az öltözködés. Kifejezetten fiús ruhákat viselt, konkrétan az apja ruhatárából vadászta például a kockás ingeket. Ahogy nézzük a régi képeket, meg sem ismerem, hogy ő lenne az ott csupa szürkében?

„Tizennégy-tizenöt évesen kaptam anyukámtól egy feszülős pólót, amiben elmentem egy házibuliba, és a fiúk teljesen el voltak ájulva. Én meg csak néztem, hogy ez ilyen egyszerű?! Nem is volt kifejezetten szexi a póló, csak mégsem egy fiús, kockás ing.

Anyukám mesélte, hogy ott történt egy éles váltás; gondolom, akkoriban indulhattak be a hormonok. Másnap lementem magas sarkúban és tüllszoknyában – konkrétan egyik végletből váltottam a másikba -, és megkérdeztem a szüleimet, mehetek-e így suliba.”

Amint Zsuzsi felfedezte, hogy az öltözék nemcsak funkció, de kommunikációs eszköz is, egyre jobban értékelte a ruhákat.

„Akkoriban nem volt egyszerű jó ruhákhoz jutni. Ha anyukám hozott valami szépet külföldről, nagyon sokáig viseltem.”

Úgy vásárolok, mint egy férfi

Azóta is kötődik a ruhákhoz, elmondása szerint a Marie Kondo rendszer nem az ő világa.

„Elképesztően sok ruhám van, semmit nem dobok ki. Őrzöm és ragaszkodom hozzájuk, hiszen mindegyikhez kapcsolódik egy érzelem vagy valamilyen történet. Ha mégis úgy alakul, hogy valamitől megválok, akkor a barátaimmal szervezünk csereköröket vagy adományba adom. Kidobni csak olyat szoktam, ami szanaszét szakad.”

Munkájából adódóan is állandóan ruhák között mozog, talán ennek tudható be, hogy a shopping mint élményprogram számára nem létezik.

„Nekem a vásárlás nem ad extra impulzust. Konkrétan úgy vásárolok, mint egy férfi: célirányosan. Az utóbbi tíz évben a ruháim kilencven százaléka Süel, szóval csak bemegyek a showroomba. Nagyon ritkán rendelek online, a kiegészítőimet pedig magyar tervezőktől szerzem be. Nem azért, hogy ennyire patrióta érzelmű lennék, hanem mert tetszenek.”

Zsuzsi gardróbjában mesterien ötvöződik a színes emlékek hangulata a katonásan kialakított, saját rendszerrel. Színek, fazonok, anyagok, korszakok, kellékek. A kötöttek külön vannak, azon belül is a színek adják a fő rendező elvet, fölötte az aláöltözetet biztosító csőtopok. Külön fiókok vannak a fehérneműkre, azon belül is külön rend színek, típusok és funkció szerint.

Zsuzsi gyengéje a harisnya; mindent megvesz, amibe beleszeret, akár minta, akár szín okán, és ha maga nem is viseli, a márkához kapcsolódó fotózásokra rendszeresen használja. „Amúgy ezt mindenre rá lehet húzni, és úgy is tekintek a ruhatáramra, mint egy emlék- és kelléktárra, amit nemcsak nézegetni jó, de a fotózásokra is sok mindent tudok használni belőle.”

Anyaként kicsit más fazonokat részesítek előnyben

A gyerekvállalás minimálisan változtatta meg Zsuzsi öltözködési szokásait:

„Végigpörgettem a fejemben, miket mondtak nekem előtte az anyukák, hogy például hosszú fülbevalót ne, mert kitépi a gyerek, de én simán felveszem, nem zavar, hogy tépkedi. Szerintem az sem igaz, hogy beleakadnak a csipkébe. Sokan mondták, hogy a gyerek a kötöttet tépi, ehhez képest én szinte minden nap azt hordom, és nincs gondunk vele.

 

„Minimálisan változott a testem, és ezért kicsit más fazonokat részesítek előnyben.”

Például imádtam a brutál dekoltázst, most ezzel egy időre visszafogottabb lettem. Meg a farmerjaimat kevésbé hordom, előnyben részesítem a szoknyákat, ruhákat. A gyerek sokkal inkább abban hozott változást, hogy nincs időm próbálgatni, melyik kiegészítőt viseljem, mit vegyek fel mihez, mint korábban. A táskákat sem vagyok hajlandó ki-be pakolgatni. Beleugrom a drapp balerinámba, felveszek hozzá egy élénk, színes ruhát és kész vagyok.”

A három összeállítás

A gardrób átnézése olyan, mintha naplórészleteket olvasnánk Zsuzsi életéből. Korszakok, élmények, fordulópontok, személyes történetek és kedves ajándékok.

Az első szett

Egy ilyen ajándékra ugrok rá egyből, egy ezüstös alapon pasztell virágmintás midiszoknya, amit párjától, Balázstól kapott. Valóban nem Zsuzsi stílusa, a derékméret sem egészen passzol, de szeretem a kihívásokat, így csípőszoknyaként javaslom a viseletét, hogy húszas évei haskidobós korszakát idézzük meg vele.

Zsuzsi a Süel színes világában alkotva a fekete színt szinte teljesen háttérbe szorította, így ezeknek is akarok egy új lehetőséget adni. Az újradefiniált szoknyához így alkotunk közösen crop topot két fekete felső kombinálásával. Ehhez jön a Biri Magdi ezüst ékszer, összhangban a szoknyával és egy fekete peep toe, hogy a magas sarkúknak is új esély adjunk.

A második összeállítás

A második szetthez szintén a fekete szekcióból kerül ki a dívás bőrruha, amit Zsuzsi az édesanyjától kapott. Sárga textilékszerrel és narancsos tűsarkúval oldjuk a fekete mélységét.

A harmadik szett

Zsuzsi gardróbjából hetekig lehetne varázsolni, de nekünk csak pár óránk van, így a régi csipkék közül kapok el egy darabot, hogy az első pillanatban kinézett csíkos, zöld nadrággal összehozzam valahogy. A bohém szettet vintage táskával és hozzá illő szandállal társítjuk.

A magas sarkúhoz megjött újra a kedvem

Az átöltözések után Zsuzsi így vall az élményről:

„Nem éreztem életidegennek a feketéket sem, persze ezekkel a színes dolgokkal kiegészítve. Időhiány miatt általában biztosra megyek: tone on tone, harmonikus színkombináció, amivel nem lehet mellényúlni, nem kell sokat gondolkodni, de most tetszettek ezek a kontrasztok, hogy a feketét mindenféle élénk színnel társítsuk.

A magas sarkúhoz is megjött újra a kedvem; a második szettet abszolút fel is venném. Az elsőnél a szoknya továbbra sem ideális szerintem.

A harmadik, nagyon bohém szettet már nem éreztem annyira. Volt egy nagyon csajos időszakom, aztán egy nagyon bohém, és most úgy tűnik – talán az anyasággal és az ehhez kapcsolódó érzelmi változásokkal – egyre jobban tetszik, ami vagány, de nőies.”

„Izgalmas volt veletek újra rácsodálkozni, mennyi ruhám és milyen menő cuccaim vannak. Jó volt, hogy mindent szétszedtünk, mert sok minden előkerült, és szeretem, hogy minden darabhoz kapcsolódik egy-egy történet is.”

A cikkhez a fotókat Hámori Zsófia készítette.

A cikk a Süel márkával való együttműködés része.

Vanyovszki Mária, divatszakértő és coach, az asalon.hu divatportál alapítója. „Ruhatárunk felfedezése nemcsak fenntarthatósági szempontból érdekes, hanem az önismeretnek is új útjait indíthatja el. A külső megjelenésben megélt változtatások és merészségek kimozdítanak a komfortzónánkból és erőt adnak egyéb életterületeink vállalásaihoz is. Miközben kérdéseket teszek fel, nemcsak azt nézem, mi áll jól, hanem arra is figyelek, hogy miben érzi jól magát az interjúalany, hol változik meg az arca. A cél ugyanis nem csupán egy újragondolt ruhatár, hanem az új impulzusokkal és inspirációkkal feltöltött ember.”

Instagram

#SecondHandSeptember Használt ruhát vásárolni környezettudatos megoldás, de ne feledjétek, hogy csak akkor, ha nem kezdtek el túlhalmozni, és tudatosak maradtok a turikban, second hand üzletekben és vintage shopokban is.Mi lesz a használt ruha szeptember után?A használt ruha szeptember – a műanyagmentes júliushoz hasonlóan – azért indult, hogy felhívja a figyelmet egy problémára, és alternatív megoldást kínáljon. Ez esetben a cél, hogy ha új ruhát szeretnétek vásárolni, előbb gondoljátok át:👕 nincs-e már hasonló a szekrényetekben,
👕 be tudjátok-e szerezni másodkézből,
👕 meg tudjátok-e varrni,
👕 meg tudjátok-e varratni.Majd ha egyik opció sem működik, akkor vegyétek meg újonnan.Szoktatok turiba járni? Mik a szokásaitok ha turkálóba mentek?#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #turi #hasznaltruha #secondhand #secondhandseptember #hasznaltruhaszeptember #tudatossag #vasarlas #turkalo

#SecondHandSeptember 

Használt ruhát vásárolni környezettudatos megoldás, de ne feledjétek, hogy csak akkor, ha nem kezdtek el túlhalmozni, és tudatosak maradtok a turikban, second hand üzletekben és vintage shopokban is.

Mi lesz a használt ruha szeptember után?

A használt ruha szeptember – a műanyagmentes júliushoz hasonlóan – azért indult, hogy felhívja a figyelmet egy problémára, és alternatív megoldást kínáljon. Ez esetben a cél, hogy ha új ruhát szeretnétek vásárolni, előbb gondoljátok át:

👕 nincs-e már hasonló a szekrényetekben,
👕 be tudjátok-e szerezni másodkézből,
👕 meg tudjátok-e varrni,
👕 meg tudjátok-e varratni.

Majd ha egyik opció sem működik, akkor vegyétek meg újonnan.

Szoktatok turiba járni? Mik a szokásaitok ha turkálóba mentek?

#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #turi #hasznaltruha #secondhand #secondhandseptember #hasznaltruhaszeptember #tudatossag #vasarlas #turkalo

4 nap telt el
View on Instagram |
1/3
A #SecondHandSeptember a műanyagmentes júliushoz hasonlóan egy figyelemfelkeltő kampány, amelyet az Oxfam nonprofit szervezet indított. Adataik szerint az Egyesült Királyságban hetente 11 millió ruhadarab kerül a szeméttelepekre. A ruhaipar a túltermelés és a túlfogyasztás miatt az egyik legkörnyezetszennyezőbb iparág jelenleg, ezért az Oxfam arra biztat mindenkit, hogy szeptemberben új ruhák vásárlása helyett inkább szerezzük be a ruháinkat másodkézből.Természetesen nem kötelező használt ruhát venni szeptemberben, ha nincs szükségetek semmire. Akkor sem lesz újdonság a kihívás, ha évek óta használtruha-üzletben vásároltok.
A kampány inkább azokat célozza meg, akik most hallanak először a ruhaipar okozta környezeti problémákról, és szeretnének változtatni.Sok kérdésünk van, például, hogy hallottak-e már a használt ruha szeptemberről? És mi a véleményetek róla?#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #tudatossag #hasznaltruha #használtruha #secondhand #secondhandseptember #secondhandfashion

A #SecondHandSeptember a műanyagmentes júliushoz hasonlóan egy figyelemfelkeltő kampány, amelyet az Oxfam nonprofit szervezet indított. Adataik szerint az Egyesült Királyságban hetente 11 millió ruhadarab kerül a szeméttelepekre. A ruhaipar a túltermelés és a túlfogyasztás miatt az egyik legkörnyezetszennyezőbb iparág jelenleg, ezért az Oxfam arra biztat mindenkit, hogy szeptemberben új ruhák vásárlása helyett inkább szerezzük be a ruháinkat másodkézből.

Természetesen nem kötelező használt ruhát venni szeptemberben, ha nincs szükségetek semmire. Akkor sem lesz újdonság a kihívás, ha évek óta használtruha-üzletben vásároltok.
A kampány inkább azokat célozza meg, akik most hallanak először a ruhaipar okozta környezeti problémákról, és szeretnének változtatni.

Sok kérdésünk van, például, hogy hallottak-e már a használt ruha szeptemberről? És mi a véleményetek róla?

#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #tudatossag #hasznaltruha #használtruha #secondhand #secondhandseptember #secondhandfashion

7 nap telt el
View on Instagram |
2/3
Hogy álltok a lenből készült ruhákhoz?Mit érdemes tudnotok a len előállításáról?
A len könnyen és gyorsan nő, szereti az európai éghajlatot. Sokoldalú haszonnövény, amelynek minden részét fel tudjuk használni. Viszonylag igénytelen növényről van szó – főleg, ha a pamuthoz hasonlítjuk. Gyenge vagy közepes minőségű talajban is szépen nő, ennek ellenére sokszor növényvédő szerrel kezelik.A len vízigénye jóval alacsonyabb, mint a gyapoté. Már nem érhető el a Len és Kender Európai Szövetség (European Confederation of Linen and Hemp) honlapján az a sokat hivatkozott tanulmány, amely szerint egy lenpóló előállításához mindössze 6,4 liter vízre van szükség, szemben azzal a 2720 liter édesvízzel, amely állítólag egy pamutpóló előállításának vízlábnyoma.Bár a len eddig fantasztikus alapanyagnak tűnik, nem árt utánajárni, milyen eljárással színezték. A textilfestés ugyanis ártalmas lehet a környezetre.#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #alapanyag #len #linen #divat #oltozkodes #tudatosdivat #tudatosoltozkodes
Hogy álltok a lenből készült ruhákhoz?Mit érdemes tudnotok a len előállításáról?
A len könnyen és gyorsan nő, szereti az európai éghajlatot. Sokoldalú haszonnövény, amelynek minden részét fel tudjuk használni. Viszonylag igénytelen növényről van szó – főleg, ha a pamuthoz hasonlítjuk. Gyenge vagy közepes minőségű talajban is szépen nő, ennek ellenére sokszor növényvédő szerrel kezelik.A len vízigénye jóval alacsonyabb, mint a gyapoté. Már nem érhető el a Len és Kender Európai Szövetség (European Confederation of Linen and Hemp) honlapján az a sokat hivatkozott tanulmány, amely szerint egy lenpóló előállításához mindössze 6,4 liter vízre van szükség, szemben azzal a 2720 liter édesvízzel, amely állítólag egy pamutpóló előállításának vízlábnyoma.Bár a len eddig fantasztikus alapanyagnak tűnik, nem árt utánajárni, milyen eljárással színezték. A textilfestés ugyanis ártalmas lehet a környezetre.#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #alapanyag #len #linen #divat #oltozkodes #tudatosdivat #tudatosoltozkodes
Hogy álltok a lenből készült ruhákhoz?Mit érdemes tudnotok a len előállításáról?
A len könnyen és gyorsan nő, szereti az európai éghajlatot. Sokoldalú haszonnövény, amelynek minden részét fel tudjuk használni. Viszonylag igénytelen növényről van szó – főleg, ha a pamuthoz hasonlítjuk. Gyenge vagy közepes minőségű talajban is szépen nő, ennek ellenére sokszor növényvédő szerrel kezelik.A len vízigénye jóval alacsonyabb, mint a gyapoté. Már nem érhető el a Len és Kender Európai Szövetség (European Confederation of Linen and Hemp) honlapján az a sokat hivatkozott tanulmány, amely szerint egy lenpóló előállításához mindössze 6,4 liter vízre van szükség, szemben azzal a 2720 liter édesvízzel, amely állítólag egy pamutpóló előállításának vízlábnyoma.Bár a len eddig fantasztikus alapanyagnak tűnik, nem árt utánajárni, milyen eljárással színezték. A textilfestés ugyanis ártalmas lehet a környezetre.#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #alapanyag #len #linen #divat #oltozkodes #tudatosdivat #tudatosoltozkodes

Hogy álltok a lenből készült ruhákhoz?

Mit érdemes tudnotok a len előállításáról?
A len könnyen és gyorsan nő, szereti az európai éghajlatot. Sokoldalú haszonnövény, amelynek minden részét fel tudjuk használni. Viszonylag igénytelen növényről van szó – főleg, ha a pamuthoz hasonlítjuk. Gyenge vagy közepes minőségű talajban is szépen nő, ennek ellenére sokszor növényvédő szerrel kezelik.

A len vízigénye jóval alacsonyabb, mint a gyapoté. Már nem érhető el a Len és Kender Európai Szövetség (European Confederation of Linen and Hemp) honlapján az a sokat hivatkozott tanulmány, amely szerint egy lenpóló előállításához mindössze 6,4 liter vízre van szükség, szemben azzal a 2720 liter édesvízzel, amely állítólag egy pamutpóló előállításának vízlábnyoma.

Bár a len eddig fantasztikus alapanyagnak tűnik, nem árt utánajárni, milyen eljárással színezték. A textilfestés ugyanis ártalmas lehet a környezetre.

#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #alapanyag #len #linen #divat #oltozkodes #tudatosdivat #tudatosoltozkodes

2 hét telt el
View on Instagram |
3/3

Négy dokumentumfilm a divatipar működéséről

Engem egy dokumentumfilm szembesített 2016-ban azzal, milyen környezetterhelő a divatipar működése. Azzal, milyen pazarlóan, kizsákmányolóan élünk és fogyasztunk. Azzal, hogy tulajdonképpen szemetet termelünk. A The True Cost (2015) című filmet mindenkinek ajánlom,...

Ez már a greenwashing kora

Nem könnyű ma annak, aki szeretne környezettudatosabban vásárolni. Egyre több olyan üzenettel jelentkeznek a márkák – legyenek lokális brandek vagy a világot uralók –, amelyek azt sugallják, hogy lelkiismeret-furdalás nélkül támogathatjuk őket a pénzünkkel. Sajnos...