Online ruhaeladás élesben – legyél ebben is PRO!

Szerző: | 2021. augusztus 23. | Gardróbrendszerezés

Az online ruhaeladás előkészületeiről már volt szó itt, a Fenntarthatódivat.hu-n. Mostanra már vannak szuper fotóid a ruhákról, megírtad a hirdetési szöveget, kitaláltad az árakat – és most hogyan tovább? Szerzőnk, Fogarasy-Zólyomi Zsu cikkben erről olvashatsz bővebben.

Kezdd ezzel! Az online ruhaeladás előkészületeiről szóló cikket ide kattintva olvashatod el.

Hol adjam el a ruháimat?

Mondhatnám, hogy a lehetőségek tárháza szinte végtelen, és kicsit egyéni is, hogy kinek mi válik be, de általánosságban a következők közül választhatsz:

  • Facebook Marketplace
  • Online plázák: Jófogás, Vatera, stb.
  • Facebook tematikus adok-veszek csoportok

Bármelyiket választod, érdemes tudnod, hogy mostanság mindegyik platform nagyon pörög, ami azt jelenti, hogy hamar lecsúszik az ember hirdetése abba a fekete lyukba, amit már senki sem lát vagy keres meg. A Marketplace-en és az online plázákban sokkal könnyebb keresni, ha tudja az ember, hogy mire van szüksége (pl. „fehér ing”), míg a csoportokban gyakorlatilag teljesen random ruhák kerülnek fel különböző felhasználóktól kétpercenként.

PRO tipp: Ha olyan ruhadarabot szeretnél eladni, ami univerzális, és van rá esély, hogy kifejezetten keresnek rá potenciális vásárlók, akkor érdemes azt a platformot választani, ahol könnyű keresni. Ha pedig a ruhád kevésbé jól bekategorizálható, viszont elsőre megakad rajta az ember szeme, akkor a csoportok lehetnek jó választás.

 

Hogyan érdemes csoportot választani?

Hajlamosak vagyunk ahhoz a csoporthoz húzni, amelynek sok tagja van, ami egy teljesen logikus döntés. Viszont, ha belépsz egy ilyen csoportba, és bekapcsolva hagyod az értesítéseket, látod majd, hogy milyen gyakori az aktivitás, azaz milyen gyakran kerül fel újabb hirdetés.

Ez vásárlói oldalról szuper, hiszen tényleg folyamatosan bővül a választék, az eladónak viszont kisebb rémálom, mert néhány óra alatt eltűnhet a hirdetése a süllyesztőben.

Ha márkás ruhadarabot szeretnél eladni, érdemes rákeresni, hogy van-e kifejezetten annak a márkának adás-vételi csoportja. Bár egészen biztosan kevesebb tagja lesz, de csak olyanokat találsz ott, akik ugyanúgy kedvelik és keresik az adott márkát, mint te.

Ha színtípuselemzés után vagy, és sok olyan ruhád kerül eladásra, amelyek többnyire egy színtípushoz tartoznak, akkor hirdethetsz tematikus tél-nyár-tavasz-ősz színtípus adok-veszek csoportban is.

Mi történik azután, hogy felkerült a hirdetés?

Jó eséllyel egy-két percen belül megrohamoznak majd az üzenetek – ha nem így történik, akkor elképzelhető, hogy a hirdetésedet érdemes felülvizsgálnod (fotók, árak, hirdetési szöveg). Ritkán fordul elő az, hogy már az első üzenetben valaki leüti a vásárt, sokkal gyakoribb az, hogy elindul egy kérdezz-felelek az eladó és a vásárló között:

  • Mérd le ezt és ezt a paramétert a ruhadarabon.
  • Mutasd meg felvéve.
  • Mutasd meg természetes/mesterséges fényben.
  • Mennyire bolyhos/lenge/vékony/vastag/átlátszó/izzadós az anyaga?

A ki nem mondott online eladási etikett szerint, aki először lép veled kapcsolatba, azt illeti a zsákmány, így nem ritka, hogy kialakul egy várólista is. Érdemes figyelned, hogy a hirdetésed alatt és a privát üzenetek között ki volt előbb, ki mit kérdez, és eladóként érdemes jó kapcsolatot ápolni a potenciális vevőiddel – pont, mint egy üzletben.

Megfogalmazódik a vásárlási szándék – mi a következő lépés?

Miután minden részlet tisztázásra került, és a potenciális vevő valódi vásárlóvá válik, meg kell egyezni az átadás-átvételről és a vételi ár kiegyenlítéséről. Az online ruhavásárlás hordoz magában némi rizikót, amit akkor lehet kivédeni, ha személyesen adjuk oda a ruhát a vevőnek, és abban a pillanatban meg is kapjuk az ellenértékét.

Ez viszont sokszor nem kivitelezhető, ekkor érkeznek a képbe a különböző csomagküldő szolgáltatások, a futár, a postai küldés és ezzel egyidőben az azonnali átutalás. A fizetés és az áru érkezése között lehet időbeli eltérés, és emiatt valamennyi kockázat, de szerintem alapvetően nem érdemes elzárkózni ettől a megoldástól, hiszen ezzel potenciális vevőket veszíthetünk el (például tőlünk távoli helyeken élőket).

Hogyan adjunk igazi vásárlói élményt?

Érdemes a ruhadarabot szállítás előtt még egyszer végignézni, esetleges szakadásokat, leszakadt gombokat javítani. Ha igazán igényesen szeretnénk eljuttatni a ruhadarabot, akkor vasaljuk vagy gőzöljük ki, távolítsuk el a bolyhokat róla, sőt, be is fújhatjuk textil parfümmel.

Legyen mindig szépen összehajtva a ruhadarab, csomagolásnak pedig használhatunk légbuborékos borítékot, vastagabb sima borítékot, papírzacskót gondosan lezárva, vagy bármilyen otthon fellelhető papírdobozt.

Nincs is annál kellemesebb pillanat, mint amikor jelez a vevőd, hogy megkapta a ruhádat, nagyon tetszik neki, és még akár képet is küld róla. Ilyenkor érezheti magát az ember a fenntarthatóság és a divat körforgásának koronázatlan királynőjeként, hiszen ekkor bizonyosodik be az, hogy ami számára felesleges, az másnak igazi kincs lehet.

Hajrá a kísérletezéshez!

Augusztus végén már sokan az átmeneti darabokat keresik. Ha a tavaszi gardróbrendszerezés és szelektálás után van olyan holmi, amit már nem szívesen viselsz, adj egy esélyt annak, hogy pár héten belül valaki másnak okozzon örömet. Ha segítség kell az előkészületekhez, olvasd el a ezt a korábbi cikkemet is, és ha van kedved, írd meg a tapasztalatod a @zsugardrobmaniaja Instagram oldalon vagy üzenetben.

A cikkhez a fotókat Hámori Zsófia készítette.

Fogarasy-Zólyomi Zsu, szabadúszó marketinges és a @zsu_gardrobmaniaja oldal alapítója. „Szeretek rendszerekben gondolkodni, és a ruhatárat is rendszerként kezelem. Azaz legyen meg benne minden darabnak a szerepe, értelme, funkciója, és ugyanezt képviselem a gardróbrendszerezés során is. Hiszek a fokozatosságban, ugyanis én sem egy nap alatt lettem tudatos divatfogyasztó. Amiben csak tudom, magyar kisvállalkozások termékeit és szolgáltatásait választom, igyekszem a mögöttük álló embereket is megismerni, így lesz igazán erős az elköteleződésem.”

Instagram

#SecondHandSeptember Használt ruhát vásárolni környezettudatos megoldás, de ne feledjétek, hogy csak akkor, ha nem kezdtek el túlhalmozni, és tudatosak maradtok a turikban, second hand üzletekben és vintage shopokban is.Mi lesz a használt ruha szeptember után?A használt ruha szeptember – a műanyagmentes júliushoz hasonlóan – azért indult, hogy felhívja a figyelmet egy problémára, és alternatív megoldást kínáljon. Ez esetben a cél, hogy ha új ruhát szeretnétek vásárolni, előbb gondoljátok át:👕 nincs-e már hasonló a szekrényetekben,
👕 be tudjátok-e szerezni másodkézből,
👕 meg tudjátok-e varrni,
👕 meg tudjátok-e varratni.Majd ha egyik opció sem működik, akkor vegyétek meg újonnan.Szoktatok turiba járni? Mik a szokásaitok ha turkálóba mentek?#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #turi #hasznaltruha #secondhand #secondhandseptember #hasznaltruhaszeptember #tudatossag #vasarlas #turkalo

#SecondHandSeptember 

Használt ruhát vásárolni környezettudatos megoldás, de ne feledjétek, hogy csak akkor, ha nem kezdtek el túlhalmozni, és tudatosak maradtok a turikban, second hand üzletekben és vintage shopokban is.

Mi lesz a használt ruha szeptember után?

A használt ruha szeptember – a műanyagmentes júliushoz hasonlóan – azért indult, hogy felhívja a figyelmet egy problémára, és alternatív megoldást kínáljon. Ez esetben a cél, hogy ha új ruhát szeretnétek vásárolni, előbb gondoljátok át:

👕 nincs-e már hasonló a szekrényetekben,
👕 be tudjátok-e szerezni másodkézből,
👕 meg tudjátok-e varrni,
👕 meg tudjátok-e varratni.

Majd ha egyik opció sem működik, akkor vegyétek meg újonnan.

Szoktatok turiba járni? Mik a szokásaitok ha turkálóba mentek?

#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #turi #hasznaltruha #secondhand #secondhandseptember #hasznaltruhaszeptember #tudatossag #vasarlas #turkalo

4 nap telt el
View on Instagram |
1/3
A #SecondHandSeptember a műanyagmentes júliushoz hasonlóan egy figyelemfelkeltő kampány, amelyet az Oxfam nonprofit szervezet indított. Adataik szerint az Egyesült Királyságban hetente 11 millió ruhadarab kerül a szeméttelepekre. A ruhaipar a túltermelés és a túlfogyasztás miatt az egyik legkörnyezetszennyezőbb iparág jelenleg, ezért az Oxfam arra biztat mindenkit, hogy szeptemberben új ruhák vásárlása helyett inkább szerezzük be a ruháinkat másodkézből.Természetesen nem kötelező használt ruhát venni szeptemberben, ha nincs szükségetek semmire. Akkor sem lesz újdonság a kihívás, ha évek óta használtruha-üzletben vásároltok.
A kampány inkább azokat célozza meg, akik most hallanak először a ruhaipar okozta környezeti problémákról, és szeretnének változtatni.Sok kérdésünk van, például, hogy hallottak-e már a használt ruha szeptemberről? És mi a véleményetek róla?#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #tudatossag #hasznaltruha #használtruha #secondhand #secondhandseptember #secondhandfashion

A #SecondHandSeptember a műanyagmentes júliushoz hasonlóan egy figyelemfelkeltő kampány, amelyet az Oxfam nonprofit szervezet indított. Adataik szerint az Egyesült Királyságban hetente 11 millió ruhadarab kerül a szeméttelepekre. A ruhaipar a túltermelés és a túlfogyasztás miatt az egyik legkörnyezetszennyezőbb iparág jelenleg, ezért az Oxfam arra biztat mindenkit, hogy szeptemberben új ruhák vásárlása helyett inkább szerezzük be a ruháinkat másodkézből.

Természetesen nem kötelező használt ruhát venni szeptemberben, ha nincs szükségetek semmire. Akkor sem lesz újdonság a kihívás, ha évek óta használtruha-üzletben vásároltok.
A kampány inkább azokat célozza meg, akik most hallanak először a ruhaipar okozta környezeti problémákról, és szeretnének változtatni.

Sok kérdésünk van, például, hogy hallottak-e már a használt ruha szeptemberről? És mi a véleményetek róla?

#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #tudatossag #hasznaltruha #használtruha #secondhand #secondhandseptember #secondhandfashion

7 nap telt el
View on Instagram |
2/3
Hogy álltok a lenből készült ruhákhoz?Mit érdemes tudnotok a len előállításáról?
A len könnyen és gyorsan nő, szereti az európai éghajlatot. Sokoldalú haszonnövény, amelynek minden részét fel tudjuk használni. Viszonylag igénytelen növényről van szó – főleg, ha a pamuthoz hasonlítjuk. Gyenge vagy közepes minőségű talajban is szépen nő, ennek ellenére sokszor növényvédő szerrel kezelik.A len vízigénye jóval alacsonyabb, mint a gyapoté. Már nem érhető el a Len és Kender Európai Szövetség (European Confederation of Linen and Hemp) honlapján az a sokat hivatkozott tanulmány, amely szerint egy lenpóló előállításához mindössze 6,4 liter vízre van szükség, szemben azzal a 2720 liter édesvízzel, amely állítólag egy pamutpóló előállításának vízlábnyoma.Bár a len eddig fantasztikus alapanyagnak tűnik, nem árt utánajárni, milyen eljárással színezték. A textilfestés ugyanis ártalmas lehet a környezetre.#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #alapanyag #len #linen #divat #oltozkodes #tudatosdivat #tudatosoltozkodes
Hogy álltok a lenből készült ruhákhoz?Mit érdemes tudnotok a len előállításáról?
A len könnyen és gyorsan nő, szereti az európai éghajlatot. Sokoldalú haszonnövény, amelynek minden részét fel tudjuk használni. Viszonylag igénytelen növényről van szó – főleg, ha a pamuthoz hasonlítjuk. Gyenge vagy közepes minőségű talajban is szépen nő, ennek ellenére sokszor növényvédő szerrel kezelik.A len vízigénye jóval alacsonyabb, mint a gyapoté. Már nem érhető el a Len és Kender Európai Szövetség (European Confederation of Linen and Hemp) honlapján az a sokat hivatkozott tanulmány, amely szerint egy lenpóló előállításához mindössze 6,4 liter vízre van szükség, szemben azzal a 2720 liter édesvízzel, amely állítólag egy pamutpóló előállításának vízlábnyoma.Bár a len eddig fantasztikus alapanyagnak tűnik, nem árt utánajárni, milyen eljárással színezték. A textilfestés ugyanis ártalmas lehet a környezetre.#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #alapanyag #len #linen #divat #oltozkodes #tudatosdivat #tudatosoltozkodes
Hogy álltok a lenből készült ruhákhoz?Mit érdemes tudnotok a len előállításáról?
A len könnyen és gyorsan nő, szereti az európai éghajlatot. Sokoldalú haszonnövény, amelynek minden részét fel tudjuk használni. Viszonylag igénytelen növényről van szó – főleg, ha a pamuthoz hasonlítjuk. Gyenge vagy közepes minőségű talajban is szépen nő, ennek ellenére sokszor növényvédő szerrel kezelik.A len vízigénye jóval alacsonyabb, mint a gyapoté. Már nem érhető el a Len és Kender Európai Szövetség (European Confederation of Linen and Hemp) honlapján az a sokat hivatkozott tanulmány, amely szerint egy lenpóló előállításához mindössze 6,4 liter vízre van szükség, szemben azzal a 2720 liter édesvízzel, amely állítólag egy pamutpóló előállításának vízlábnyoma.Bár a len eddig fantasztikus alapanyagnak tűnik, nem árt utánajárni, milyen eljárással színezték. A textilfestés ugyanis ártalmas lehet a környezetre.#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #alapanyag #len #linen #divat #oltozkodes #tudatosdivat #tudatosoltozkodes

Hogy álltok a lenből készült ruhákhoz?

Mit érdemes tudnotok a len előállításáról?
A len könnyen és gyorsan nő, szereti az európai éghajlatot. Sokoldalú haszonnövény, amelynek minden részét fel tudjuk használni. Viszonylag igénytelen növényről van szó – főleg, ha a pamuthoz hasonlítjuk. Gyenge vagy közepes minőségű talajban is szépen nő, ennek ellenére sokszor növényvédő szerrel kezelik.

A len vízigénye jóval alacsonyabb, mint a gyapoté. Már nem érhető el a Len és Kender Európai Szövetség (European Confederation of Linen and Hemp) honlapján az a sokat hivatkozott tanulmány, amely szerint egy lenpóló előállításához mindössze 6,4 liter vízre van szükség, szemben azzal a 2720 liter édesvízzel, amely állítólag egy pamutpóló előállításának vízlábnyoma.

Bár a len eddig fantasztikus alapanyagnak tűnik, nem árt utánajárni, milyen eljárással színezték. A textilfestés ugyanis ártalmas lehet a környezetre.

#fenntarthatódivat #fenntarthatodivat #fenntarthatosag #alapanyag #len #linen #divat #oltozkodes #tudatosdivat #tudatosoltozkodes

2 hét telt el
View on Instagram |
3/3

Négy dokumentumfilm a divatipar működéséről

Engem egy dokumentumfilm szembesített 2016-ban azzal, milyen környezetterhelő a divatipar működése. Azzal, milyen pazarlóan, kizsákmányolóan élünk és fogyasztunk. Azzal, hogy tulajdonképpen szemetet termelünk. A The True Cost (2015) című filmet mindenkinek ajánlom,...

Ez már a greenwashing kora

Nem könnyű ma annak, aki szeretne környezettudatosabban vásárolni. Egyre több olyan üzenettel jelentkeznek a márkák – legyenek lokális brandek vagy a világot uralók –, amelyek azt sugallják, hogy lelkiismeret-furdalás nélkül támogathatjuk őket a pénzünkkel. Sajnos...